ZARZĄDZENIE DYREKTORA Nr 1/2020/2021
Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Prymasa Tysiąclecia w Nakle nad Notecią
z dnia 27 sierpnia 2020 r.
w sprawie: wprowadzenia procedur ochrony uczniów i pracowników placówki
przed Covid-19
Na podstawie § 2 rozporządzenia MEN z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpiecznych i higienicznych warunków w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1166 ze zm.)
zarządzam, co następuje:
§ 1.
W związku z możliwością organizacji od 1 września 2020 r. nauki w szkole w formie stacjonarnej w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom i pracownikom przed zakażeniem się Covid-19 wprowadzam procedury bezpieczeństwa, które stanowią załączniki 1 -16 do zarządzenia.
§ 2.
Wyznaczam na dzień 31.08.2020 r. godz.. 10. 00 szkolenie pracownikom pedagogicznym Szkołyi pracownikom administracyjno-obsługowym z zasad postępowania zgodnie
z procedurami, o których mowa w §1.
§ 3.
W przypadku wystąpienia zagrożenia epidemiologicznego dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i za zgodą organu prowadzącego, będzie mógł częściowo lub w całości zawiesić stacjonarną pracę szkół i placówek. Wówczas dopuszczalne będą dwa warianty kształcenia: B i C. Zasady organizacji pracy szkoły w tym czasie określa załącznik nr 17
§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Dyrektor Szkoły
Anna Maćkowska
WARIANT A – tradycyjna forma kształcenia
W szkole funkcjonuje tradycyjne kształcenie. Obowiązują wytyczne GIS/MZ i MEN dla szkół i placówek oświatowych.
W przypadku wystąpienia zagrożenia epidemiologicznego dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i za zgodą organu prowadzącego, będzie mógł częściowo lub w całości zawiesić stacjonarną pracę szkół i placówek. Wówczas dopuszczalne będą dwa warianty kształcenia: B i C.
Załącznik 1
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci ze szkoły
Do przyprowadzania i odbierania dzieci ze szkoły uprawniony jest wyłącznie rodzic/ opiekun prawny dziecka lub osoba upoważniona na piśmie zgodnie z procedurą RODO.
- I. Przyprowadzanie dziecka do szkoły
- Do szkoły rodzic przyprowadza wyłącznie dziecko zdrowe, bez objawów chorobowych takich jak katar, kaszel, wysypka, gorączka, duszności, ból mięśni, brzucha, głowy, biegunka.
- Uczniowie przychodzą do szkoły zdrowi.
- Dzieci i młodzież przychodzą do szkoły w czystych, świeżych ubraniach. Młodsze dzieci przyprowadzane są przez osoby zdrowe. Ubrania z poprzedniego dnia mają być uprane i zdezynfekowane w domu.
- Zgodnie z wytycznymi GIS nie można do szkoły wysłać dziecka, u którego w rodzinie jeden z domowników przebywa na kwarantannie.
- Rodzic przyprowadzający dziecko do placówki zachowuje minimalny dystans społeczny 2 m
- Rodzic przyprowadzający lub odbierający dziecko ze szkoły może wchodzić na teren placówki jedynie do miejsca wyznaczonego z zachowaniem zasady - jeden rodzic
z dzieckiem i w odstępie 2 metrów od kolejnego rodzica z dzieckiem. Musi posiadać rodzic i dziecko maseczkę zakrywającą usta i nos oraz rękawiczki jednorazowe. - Rodzice odprowadzający oraz dzieci i młodzież przychodzą w maseczce ochronnej zasłaniającej nos oraz usta.
- Rodzic przy wejściu do szkoły jest zobowiązany skorzystać z płynu dezynfekcyjnego znajdującego się w dozowniku bezdotykowym przy wejściu głównym do placówki.
- Dziecko do szkoły nie przynosi żadnych zabawek i innych przedmiotów wykonanych
z materiałów pluszowych lub tkanin. - Uczeń do szkoły przynosi przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mają znajdować się na ławce szkolnej ucznia. Uczeń nie może wymieniać się pomocami dydaktycznymi i przyborami z innymi kolegami oraz nie może ich pożyczać.
- Rodzice nie przebywają na terenie placówki dłużej niż istnieje potrzeba.
- Rodzic /prawny opiekun przebywający w sytuacji wyjątkowej na terenie szkoły, ma obowiązek założyć maseczkę na usta i nos oraz zdezynfekować ręce przed wejściem.
- W sytuacji, gdy pracownik odbierający dziecko przyprowadzone do placówki przez rodzica lub udające się na konsultacje, zauważy, że ma ono objawy chorobowe sugerujące chorobę zakaźną, może podjąć decyzję o nie przyjęciu dziecka do szkoły na zajęcia.
- I.
- II. Odbieranie dziecka ze szkoły. Powrót ucznia do domu ze szkoły.
- Rodzic odbierający dziecko ze szkoły powinien być wyposażony w maseczkę zasłaniającą nos i usta. Przed wejściem do wyznaczonego obszaru, powinien użyć płynu dezynfekującego.
- Rodzic odbiera dziecko z boiska szkolnego. W wyjątkowych przypadkach zgłasza odbiór dziecka portierowi szkoły i oczekuje na przyprowadzenie go przez pracownika placówki na zewnątrz szkoły, lub do wyznaczonego miejsca, zachowując dystans społeczny i ograniczając do minimum kontakty z innymi rodzicami oczekującymi na odbiór dziecka.
- Nauczyciel lub upoważniony pracownik szkoły przygotowuje dziecko do wyjścia i odprowadza je do rodzica/ prawnego opiekuna. Dziecko bezpośrednio przed opuszczeniem sali zakłada maseczkę
- Wszelkie informacje na temat dziecka rodzic może uzyskać bezpośrednio od nauczyciela, po wcześniejszym umówieniu się, przez kontakt mailowy, e-dziennik lub kontakt telefoniczny z nauczycielem.
- Uczeń klasy IV – VIII, po zakończonych zajęciach udaje się do wyjścia głównego w celu opuszczenia szkoły. Niezwłocznie przed wyjściem z sali lekcyjnej nakłada maseczkę na nos i usta.
Załącznik 2
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura pobytu i zabawy w sali dydaktycznej podczas zajęć specjalistycznych
i w świetlicy szkolnej
- Nauczyciel/ wychowawca świetlicy ma obowiązek wejść do sali pierwszy i sprawdzić czy warunki do prowadzenia opieki nad uczniami nie zagrażają bezpieczeństwu.
W szczególności powinien zwrócić uwagę na stan szyb w oknach, stan instalacji – lampy, kontakty, gniazdka elektryczne, stan mebli i wyposażenia. - Jeśli sala zajęć nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa, nauczyciel/wychowawca świetlicy ma obowiązek zgłosić fakt do dyrektora szkoły celem usunięcia usterek. Do czasu usunięcia usterek nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu. Jeżeli zagrożenie bezpieczeństwa pojawi się w trakcie trwania zajęć, należy niezwłocznie wyprowadzić dzieci z sali i powiadomić dyrektora.
- Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel / wychowawca świetlicy lub specjalista prowadzący zajęcia wietrzy salę, w której będą przebywali uczniowie. Salę należy wietrzyć w ciągu dnia w godzinnych odstępach czasowych.
- Jedna grupa uczniów/ wychowanków powinna przebywać w miarę możliwości w jednej wyznaczonej sali lekcyjnej.
- Należy zwracać uwagę uczniów na regularne mycie rąk wodą z mydłem, szczególnie po wejściu do sali, przed jedzeniem, po skończonej toalecie i po powrocie ze świeżego powietrza.
- Wykorzystywane podczas zajęć organizowanych w szkole przez ucznia przybory szkolne, pomoce dydaktyczne, materiały piśmiennicze, nie mogą być przekazane do korzystania przez innego ucznia przed zdezynfekowaniem ich środkami dezynfekcyjnymi. Sprzęty
i przybory sportowe wykorzystywane podczas zajęć ruchowych należy dokładnie czyścić
i dezynfekować po zakończonych zajęciach. Czynności dezynfekcyjnych dokonuje pracownik obsługi szkoły. - Nauczyciel nie może pozostawić uczniów bez opieki. W sytuacjach wyjątkowych nauczyciel ma obowiązek zapewnić opiekę dzieciom na czas jego nieobecności przez innego nauczyciela lub pracownika szkoły.
- Nauczyciel podczas prowadzonych zajęć czuwa nad bezpieczeństwem dzieci, prowadzi kontrolowane poczucie swobody uczniów, zachowując reżim sanitarny.
- Nauczyciel obserwuje dzieci podczas zabaw, ingeruje w konflikty między dziećmi, jeśli nie są w stanie same ich rozwiązać.
- Uwaga nauczyciela jest skupiona wyłącznie na powierzonych jego opiece dzieciach.
- Nauczyciele zobowiązani są do zawierania z dziećmi umów / reguł warunkujących ich bezpieczeństwo na terenie szkoły: w budynku, na placu zabaw, na boisku szkolnym oraz do egzekwowania przestrzegania tychże umów przez uczniów.
- Podczas wychodzenia grupy wychowanków z sali, nauczyciel zobowiązany jest do polecenia dzieciom ustawienia się jeden za drugim z zapewnieniem minimum 1,5 metra odległości od innych osób, przelicza je. Nauczyciel zobowiązany jest do egzekwowania od dzieci spokojnego wychodzenia z sali i z budynku szkoły, z zachowaniem obowiązujących zasad dystansu społecznego.
- Opiekunowie przebywający w jednej sali powinni zachować dystans społeczny między sobą w każdej przestrzeni podmiotu, wynoszący min.1,5m.
- Uczniowie klas młodszych bawią się i pracują w wyznaczonych strefach oraz przy stolikach.
- Zabawki /pomoce używane przez ucznia w świetlicy szkolnej są odkładane do wyznaczonego pudełka i dezynfekowane.
- Uczniowie klas IV – VIII korzystający z własnych pomocy i przyborów szkolnych nie wymieniają się nimi między sobą. W czasie zajęć odkładają je na swoją ławkę szkolną lub do plecaka.
- Po zakończonych lekcjach uczeń pomoce i przybory szkolne zabiera do domu. Rodzice dziecka są zobowiązani do wyczyszczenia i zdezynfekowania używanych w szkole pomocy. Uczeń do szkoły przynosi czyste i zdezynfekowane przybory i pomoce szkolne potrzebne mu do zajęć i konsultacji.
- Nauczyciele oraz pracownicy nie mogą wykonywać żadnych zabiegów medycznych ani podawać lekarstw.
- W przypadku zaobserwowania u dziecka objawów chorobowych COVID-19 (np. gorączka, wymioty, biegunka, wysypka, omdlenia, itp.) należy odizolować je w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu z zapewnieniem minimum 2 metrów odległości od innych osób i niezwłocznie powiadomić rodziców/opiekunów w celu pilnego odebrania dziecka ze szkoły.
- Szkoła zapewnia w czasie funkcjonowania w okresie epidemii COVID opiekę pielęgniarki szkolnej.
- Pracownicy obsługi szkoły mają obowiązek przechowywać narzędzia pracy i środki czystości do dezynfekcji w miejscach do tego przeznaczonych, odpowiednio zabezpieczonych przed dostępem dzieci.
Załącznik 3
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura wyjścia grupy uczniów na plac zabaw i boiska szkolne
- Szkoła w okresie COVID – 19 nie organizuje wyjść poza ogrodzony teren szkoły z wyjątkiem zajęć edukacyjnych
- Dzieci/ wychowankowie uczestniczący w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli, będą korzystają z placu zabaw i boisk szkolnych, przy zachowaniu zmianowości grup i dystansu społecznego.
- Każdorazowo przed wyjściem na plac zabaw lub boisko sportowe, nauczyciel przypomina dzieciom umowy dotyczące bezpiecznego przebywania na świeżym powietrzu oraz zwraca uwagę na obowiązujące w szkole Regulaminy korzystania
z boiska i placu zabaw. - Nauczyciel na placu zabaw i boisku sportowym ogranicza aktywności uczniów sprzyjające bliskiemu kontaktowi między nimi. Gry i zabawy ruchowe proponowane przez nauczyciela muszą uwzględniać dystans społeczny 1,5 metra.
- W szatni w-f jednocześnie może przebywać jedna grupa uczniów, a dzieci przebierają się w odpowiedniej w odległości od siebie z zachowaniem dystansu społecznego 1,5 metra. Nauczyciel osobiście czuwa nad bezpieczeństwem dzieci.
- Przed wyjściem grupy z budynku szkoły nauczyciel ma obowiązek przeliczenia dzieci. Powrót do budynku szkoły z placu zabaw lub boiska sportowego odbywa się po sprawdzeniu przez nauczyciela liczby dzieci, ustawieniu uczniów z zachowaniem dystansu społecznego.
- Sprzęty i pomoce sportowe oraz wyposażenie boiska i placu zabaw są dezynfekowane poprzez oprysk środkiem dezynfekującym, po zakończonym pobycie i zajęciach grupy uczniów. Czyszczenia i dezynfekcji dokonuje pracownik obsługi szkoły. Następna grupa uczniów może przebywać na placu zabaw i boisku po zakończonych czynnościach dezynfekcji.
Załącznik 4
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura pobytu grupy na placu zabaw
W przypadku gdy pogoda na to pozwoli, uczniowie będą korzystali ze szkolnego placu zabawi boiska sportowego przy zachowaniu następujących zasad:
- Plac zabaw i boisko szkolne podczas zajęć szkolnych są zamknięte dla rodziców/opiekunów prawnych/osób upoważnionych do odbioru dzieci i innych osób postronnych.
- Na boisku szkolnym podczas zajęć grupa uczniów przebywa pod opieką nauczyciela
- Każda grupa ma swoją wydzieloną strefę i nie może jej zmieniać w trakcie zabawy i gier sportowych, dopiero kolejnego po dezynfekcji sprzętów.
- Między wyznaczonymi placami zabaw dla poszczególnych grup musi być zachowana odległość między dziećmi minimum 1,5 metra.
- Nauczyciel czuwa nad bezpieczeństwem dzieci, prowadzi kontrolowane poczucie swobody dzieci zachowując reżim sanitarny.
- Na placu zabaw i boisku sportowym dzieci mogą przebywać bez maseczek ochronnych.
- Na placu zabaw i boisku każda grupa może przebywać jedynie w wyznaczonej dla niej strefie.
- Opiekunowie zapewniają, aby dzieci z poszczególnych grup nie kontaktowały się ze sobą.
- Podczas pobytu na placu zabaw i boisku szkolnym zezwala się na korzystanie tylko z tych sprzętów, które mogą być poddawane codziennej dezynfekcji, nie zostały wyłączone z użytkowania
- Urządzenia znajdujące się na terenie placu zabaw i boisku dopuszczone do użytku przez Dyrektora na zakończenie każdego dnia są dezynfekowane.
- Nauczyciel obserwuje dzieci podczas zabaw i gier sportowych, ingeruje, gdy zaistnieje konflikt między nimi.
- Powrót do budynku szkolnego odbywa się po uprzednim przeliczeniu wszystkich dzieci w grupie wychowawczej.
- Po wejściu do budynku szkoły uczniowie dezynfekują ręce przeznaczonym dla nich środkiem – mydłem bakteriobójczym i środkiem dezynfekcyjnym
Załącznik 5
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedury postępowania na lekcji wychowania fizycznego w trakcie trwania pandemii Covid 19 w roku szkolnym 2020/2021
- Nauczyciel odbiera swoją klasę z boiska szkolnego i razem przechodzą do szatni.
- Przed wejściem do szatni uczniowie dezynfekują ręce, przebierają się w czyste stroje sportowe, natomiast swoje rzeczy umieszczają w worku foliowym i wieszają je na wieszaki (z wyjątkiem kurtek i obuwia).
- Podczas lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia z zachowaniem zasady ograniczenia bezpośredniego kontaktu z innymi.
- Na terenie bloku sportowego (sala gimnastyczna i „Orlik”) przebywają wyłącznie uczniowie, którzy w mają w tym miejscu zajęcia.
- W przypadku zaobserwowania u ucznia objawów chorobowych COVID-19 postępują zgodnie z procedurą…
- Po zakończeniu zajęć uczniowie spokojnie i bezpiecznie wraz z nauczycielem przechodzą do szatni, zachowując bezpieczny dystans.
- Przed wyjściem z szatni dezynfekują ręce.
- Po każdej lekcji sala jest wietrzona, używany sprzęt i sala jest dezynfekowana.
Załącznik 6
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura zgłaszania i reagowania na incydenty w grupie oraz stosowanie zabezpieczeń w trakcie wymaganych zabiegów higienicznych
- W razie wystąpienia konieczności przeprowadzenia zabiegów higienicznych u ucznia nauczyciel zgłasza ten fakt pracownikowi obsługi.
- Zabiegi higieniczne będą przeprowadzane w jednym miejscu wyznaczonym przez dyrektora placówki. Po zabiegach pomieszczenie jest poddawane ponownej dezynfekcji.
- W miejscu przeprowadzanego zabiegu higienicznego mogą znajdować się wyłącznie dwie osoby, czyli dziecko i woźna lub drugi nauczyciel.
- W czasie przeprowadzania zabiegów higienicznych u dziecka personel powinien być ubrany w indywidualne środki ochrony osobistej, czyli rękawiczki jednorazowe, maseczkę zakrywającą usta i nos lub przyłbicę.
- Ubranie dziecka należy zabezpieczyć wkładając do jednorazowego foliowego woreczka i odłożyć w bezpieczne, wyznaczone do tego celu miejsce. Ubranie należy zwrócić rodzicowi dziecka, podczas odbioru dziecka
- Po przeprowadzeniu zabiegów higienicznych personel jest zobowiązany do zmiany środków ochrony (ściągnięte środki ochrony należy zabezpieczyć i wyrzucić do kosza specjalnie do tego przeznaczonego), umycia rąk według instrukcji wywieszonych w toaletach, pod ciepłą bieżącą wodą przy użyciu mydła dezynfekującego i wytrzeć w jednorazowy ręcznik papierowy oraz nałożenie nowych rękawiczek jednorazowych i maseczki na nos i usta.
Załącznik 7
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura postępowania w razie stwierdzenia zagrożenia zarażenia wirusem Covid-19
- Nauczyciel, który zaobserwował u ucznia jeden z objawów (gorączka, kaszel, duszność, biegunka, bóle mięśni i inne) niezwłocznie nakłada strój ochronny (maska jednorazowa rękawiczki jednorazowe, przyłbica, fartuch).
- Nauczyciel przekazuje uczniowi instrukcje, że ma przebywać w wyznaczonym miejscu (najlepiej przodem do ściany/okna), założyć maskę jednorazową, zdezynfekować ręce, nałożyć jednorazowe rękawiczki.
- Nauczyciel kontaktuje się z Dyrektorem, który niezwłocznie wyznacza osobę, która
w stroju ochronnym zajmie się uczniem do przyjazdu rodziców. - Dyrektor powiadamia rodziców, nakazuje niezwłocznie odebrać dziecko
ze szkoły, zaleca kontakt z lekarzem i Stacją SANEPID. - Nauczyciel przekazuje zdrowym dzieciom instrukcję, aby nie zbliżały się do chorego dziecka, założyły maski jednorazowe, zdezynfekowały ręce.
- Nauczyciel otwiera okno.
- Nauczyciel przekazuje dziecko wyznaczonej osobie (podaje imię, nazwisko, obserwowane objawy).
- Dziecko prowadzone jest do izolatorium, gdzie wraz z osobą dorosłą wyznaczoną przez dyrektora czeka na rodziców.
- Nauczyciel dezynfekuje ręce, instruuje dzieci, aby zdezynfekowały ręce, prawidłowo zdjęły maseczki;
- Uczniowie wraz z nauczycielem opuszczają salę która jest dezynfekowana ( wychodzą na korytarz lub boisko) .
- Dziecko z objawami (kaszel, duszność, gorączka) przekazywane jest rodzicom zgodnie z procedurą odbioru dzieci ze szkoły.
- Do szkoły nie są przyjmowani uczniowie, którzy wykazują objawy w momencie przyjścia, jak również ci, którzy podlegają jednemu z kryteriów epidemiologicznych.
- Rodzic ma obowiązek poinformować niezwłocznie Dyrektora placówki
o potwierdzonym zakażeniu wirusem Covid –19.
Załącznik 8
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura postępowania w razie stwierdzenia zagrożenia zarażenia wirusem Covid-19 u pracownika
- Pracownik, który zaobserwował u siebie jeden z objawów (gorączka, kaszel, duszność inne) niezwłocznie nakłada strój ochronny (maska jednorazowa, przyłbica, fartuch).
- Pracownik pozostaje w jednym, wyznaczonym miejscu, nie zbliża się do innych osób.
- Pracownik kontaktuje się z dyrektorem, który niezwłocznie wyznacza osobę, która przejmie obowiązki pracownika.
- Jeśli pracownik przebywał w sali z dziećmi to podaje zdrowym dzieciom instrukcję, aby nie zbliżały się, założyły maski jednorazowe, zdezynfekowały ręce.
- Otwiera okno.
- Osoba wyznaczona przez dyrektora przejmuje obowiązki pracownika z objawami (kaszel, duszność, gorączka).
- Jeśli pracownik z objawami przebywał w sali z dziećmi to dzieci wraz z osobą wyznaczoną przez dyrektora myją dokładnie ręce, dezynfekują, zdejmują zużyte maseczki, opuszczają salę, która jest dezynfekowana i dokładnie wietrzona.
- Pracownik z objawami powinien niezwłocznie opuścić teren placówki z zaleceniem kontaktu z lekarzem i Stacją SANEPID.
- Pracownik z objawami klinicznymi lub który podlega jednemu z kryteriów epidemiologicznych nie powinien rozpoczynać pracy.
Załącznik 9
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura komunikacji z rodzicami uczniów Szkoły Podstawowej nr 2
im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Nakle nad Notecią
- Rodzice w czasie ograniczenia funkcjonowania szkoły, w związku zapobieganiem COVID-19, kontaktują się z nauczycielem telefonicznie, mailowo, przez e-dziennik lub bezpośrednio po wcześniejszym umówieniu się na rozmowę. W bezpośrednim kontakcie z nauczycielem rodzic ma obowiązek założyć maseczkę na usta i nos oraz zachować dystans społeczny wynoszący min. 1,5 metra.
- W szczególnych sytuacjach, rodzic ma prawo kontaktu z nauczycielem za jego zgodą i wiedzą na terenie szkoły, z zachowaniem zasad opisanych w pkt.1.
- Przed wejściem na teren szkoły, rodzic/prawny opiekun dezynfekuje ręce płynem dezynfekcyjnym w dozowniku znajdującym się przed portiernią szkoły, zgłasza portierowi spotkanie z nauczycielem podając swoje dane, cel spotkania oraz nazwisko nauczyciela. Portier dane wpisuje do Księgi wejść szkoły.
- Pracownik portierni ma prawo sprawdzić dane osobowe rodzica/prawnego opiekuna, który zgłasza spotkanie z nauczycielem na terenie placówki.
- W przypadku jakichkolwiek pytań czy wątpliwości dotyczących ucznia lub funkcjonowania szkoły, rodzic może kontaktować się z nauczycielem przez
e-dziennik lub pocztę służbową. - Z pielęgniarką szkolną rodzic może kontaktować się telefonicznie w godzinach pracy oraz indywidualnie w sytuacjach szczególnych po spełnieniu wymagań określonych w pkt. 2, 3, 4.
- W sytuacjach pilnych rodzic może kontaktować telefonicznie się z dyrektorem - tel. 530 476 605 lub drogą mailową e-dziennika, wicedyrektorem – tel. 530 476 432 , mailowo, przez e-dziennik lub bezpośrednio po spełnieniu wymagań określonych w pkt. 2,3,4.
- Rodzice dzieci uczęszczających do szkoły na zajęcia opiekuńczo – wychowawcze organizowane przez nauczycieli świetlicy szkolnej, kontaktują się w sprawach pilnych pod numerem telefonu 530 476 662
- Możliwy jest kontakt w sytuacjach koniecznych z kancelarią szkoły: tel. 530 476 662
Kontakt ze szkołą może odbywać się w godzinach pracy placówki.
Załącznik 10
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura i harmonogram wydawania posiłków
- Nauczyciel / wychowawca klas I – III / wychowawca świetlicy, przed posiłkiem myje
z dziećmi ręce w łazience przy użyciu mydła zgodnie z instrukcją mycia rąk.
- Przed rozpoczęciem wydawania i spożywania posiłku w stołówce szkolnej, pracownik techniczny dezynfekuje stoły i krzesła i miejsce wydawania posiłku.
- W wyznaczonej dla grupy godzinie, pracownik szkoły wyposażony w środki bezpieczeństwa wydaje uczniom porcje posiłków w miejscu wydawania posiłków
- Uczniowie oczekują na wydanie posiłku przed stołówką, w maseczkach, zachowując dystans społeczny. Pojedynczo podchodzą do miejsca wydawania posiłku.
- Dzieci odbierają posiłek i siadają do stolików z zachowaniem dystansu społecznego i zdejmują maseczkę.
- Po zjedzonym posiłku, ubierają maseczkę, pojedynczo odnoszą naczynia do wyznaczonego miejsca.
- Po wyjściu ze stołówki, pracownik prowadzi dzieci kl. I –III do łazienki w celu dokonania przez nie czynności higienicznych zgodnie z instrukcją mycia i dezynfekcji rąk.
- Pracownik obsługi myje i dezynfekuje miejsca spożywania posiłków przez dzieci zgodnie z instrukcją w procedurze.
Harmonogram wydawania posiłków
Obiad
Grupa |
Klasy |
Wydanie posiłków |
I |
I – III |
11.05 – 11.20 |
II |
IV - VIII |
11.30 – 11.45 |
III |
I - III |
12.00 – 12.15 |
IV |
IV - VIII |
12.30 – 12.45 |
V |
I - III |
13.00 – 13.15 |
VI |
IV - VIII |
13.30 – 13.45 |
Załącznik 11
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura spożywania II śniadania
1. Uczniowie podczas pobytu w szkole mogą spożywać śniadanie przyniesione z domu
2. Przygotowane w domu śniadanie, dziecko przynosi do szkoły w czystym, umytym pojemniku lub w opakowaniu jednorazowym.
3. Dzieci kl. I – III spożywa ją posiłek w sali lekcyjnej pod opieką nauczyciela. Po spożyciu posiłku nauczyciel wraz z dzieci myje , dezynfekuje ręce oraz stoły.
4. Uczniowie kl. IV – VIII spożywają II śniadanie podczas przerw na świeżym powietrzu lub w sali lekcyjnej na wyznaczonym miejscu. Po spożytym posiłku dezynfekują stolik
Załącznik 12
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura dezynfekcji zabawek i pomocy dydaktycznych
Dezynfekcja zabawek stanowi podstawową formę przeciwdziałania temu zjawisku oraz zapobiegania i przeciwdziałania oraz zwalczania COVID-19. Dezynfekcja polega na podjęciu czynności mających na celu niszczenie drobnoustrojów oraz ich przetrwalników. W przypadku szkół i przedszkoli dezynfekowanie zabawek oznacza przede wszystkim niszczenie wirusów, bakterii, grzybów.
W czasie otwarcia szkoły w dobie epidemii COVID – 19 zarządza się podwójny zakres dezynfekcji: w czasie wyjścia dzieci z sali oraz po każdym dniu zabawy dziecka zabawkami przez niego użytymi.
W czasie epidemii zabawki są dezynfekowana po użyciu przez dziecko odłożonych do indywidualnego pojemnika zabawek. Zabawki z pojemnika są dezynfekowane
i odkładane na 48 - godzinną kwarantannę zanim powrócą na półkę do ponownego użycia.
Wszystkie zabawki dopuszczone do użytku dzieci należy czyścić w dwóch etapach:
Etap 1: mycie, czyszczenie
- Każdą zabawkę należy dokładnie wyczyścić — powierzchnię zabawki należy przemyć ciepłą wodą z dodatkiem szarego mydła. Pozwala to usunąć brud i tłuszcz oraz bakterie. Po umyciu każdej zabawki należy dokładnie wypłukać gąbkę.
- Należy zwracać uwagę na trudno dostępne miejsca — za pomocą małej szczoteczki należy także wyczyścić rowki, zagłębienia oraz chropowate powierzchnie.
Mycie i czyszczenie zabawek nie gwarantuje zniszczenia wirusów, grzybów czy prątków. Dlatego drugim, niezbędnym etapem, jest dezynfekcja zabawek za pomocą specjalnych preparatów.
Etap 2: dezynfekcja
- Przed dezynfekcją każda zabawka powinna zostać umyta — dezynfekcja jest drugim etapem postępowania związanego z zapewnieniem bezpieczeństwa higienicznego zabawek, dlatego przeprowadzenie jej bez wcześniejszego umycia lub wyprania przedmiotów będzie bezcelowe.
- Zabawki i pomoce dydaktyczne powinny być dezynfekowane\
- Środków dezynfekujących należy używać zgodnie z zaleceniami producenta — skrócenie czasu dezynfekcji nie zapewni skuteczności całego procesu, natomiast jego wydłużenie może mieć szkodliwy wpływ na przedmiot.
- Jeżeli jest to możliwe — po dezynfekcji zabawki dobrze jest suszyć na wolnym powietrzu.
Sposoby czyszczenia i dezynfekcji poszczególnych zabawek i pomocy dydaktycznych
Zabawki plastikowe, metalowe, drewniane
Najłatwiejszą w utrzymaniu czystości grupą zabawek są te wykonane z plastiku, metalu lub drewna, w szczególności, jeżeli są to przedmioty dużych rozmiarów. Należy czyścić je za pomocą ciepłej wody z mydłem. Po myciu upewnić się, że zabawka została dokładnie wytarta i wysuszona. Następnie każdy przedmiot przecieramy ścierką nasączoną odpowiednim środkiem dezynfekującym.
W czasie epidemii COVID wszystkie zabawki materiałowe i pluszowe zostają usunięte
i schowane w zabezpieczonych workach – niemożliwe do użycia ze względu na brak możliwości skutecznej dezynfekcji
Zabawki elektroniczne
Zabawki elektroniczne nie mogą być czyszczone z użyciem dużej ilości wody. Ich mycie
i czyszczenie polega na dokładnym przetarciu gąbką nasączoną wodą z dodatkiem szarego mydła. Następnie zabawkę należy dokładnie wytrzeć ściereczką nasączoną środkiem dezynfekującym - może być to ten sam środek, którego używa się do dezynfekowania zabawek drewnianych i plastikowych. Podobnie, jak w przypadku wcześniej opisanych zabawek - przedmioty należy dokładnie wysuszyć przed udostępnieniem dzieciom.
Zabawki i instrumenty muzyczne
Instrumenty należy myć w wodzie z dodatkiem szarego mydła, można także na chwilę zanurzyć je we wrzątku. Następnie każda część powinna zostać poddana dezynfekcji przeznaczonym do tego celu preparatem. Instrumenty muzyczne z ustnikami trzeba dezynfekować po każdym użyciu.
W czasie epidemii COVID 19 nie używa się instrumentów z ustnikami – są usunięte.
Książki
Rutynowe czyszczenie książek powinno polegać na wycieraniu z kurzu suchą ściereczką. Widoczne zabrudzenia okładek przecierać lekko zwilżoną chusteczką. W celu dezynfekcji przetrzeć okładkę książki chusteczką nasączoną odpowiednim preparatem, a następnie wytrzeć do sucha.
W czasie epidemii COVID 19 nie używa się książek, puzzli, kredek i materiałów plastycznych do ogólnego użycia. Dopuszcza się używanie kredek indywidualnych trzymanych w indywidualnych szafkach lub pudełkach.
Nowe zabawki
Każda nowa zabawka przed udostępnieniem dzieciom musi zostać zdezynfekowana. Mycie na ogół można ograniczyć do przetarcia ściereczką nasączoną wodą z mydłem, do dezynfekcji zaś wystarczy przetarcie chusteczką z preparatem dezynfekującym.
Wybór preparatów do mycia i dezynfekcji
Do mycia i czyszczenia zabawek w pierwszym etapie wystarczy ciepła woda oraz szare mydło
Natomiast drugi etap - dezynfekcja, wymaga większej uwagi.
Zaleca kierowanie się następującymi wskazówkami:
1) preparat powinien być bezwonny,
2) preparat nie może podrażniać skóry,
3) preparat nie powinien wymagać spłukiwania,
4) preparat nie może niszczyć dezynfekowanej powierzchni,
5) preparat powinien posiadać oznaczenie producenta „przeznaczony do zabawek” albo „nieszkodliwy dla dzieci”.
Załącznik 13
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura postępowania z odpadami dla osób stosujących środki zapobiegawcze w miejscu pracy w celu minimalizacji ryzyka zarażenia
i rozprzestrzeniania się koronawirusa
Zgodnie z Wytycznymi Ministra Klimatu i Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawie postępowania z odpadami wytwarzanymi w czasie występowania zakażeń koronawirusem SARS-CoV-2 i zachorowań na wywoływaną przez niego chorobę COVID-19 (w czasie trwania pandemii/epidemii):
- Odpady powinny być segregowane i wrzucane do właściwych pojemników
- Maseczki, rękawiczki i inne środki ochronne stosowane przez osoby zdrowe powinny być uprzednio zebrane workach, które po zawiązaniu wrzucane są do pojemnika/worka na odpady zmieszane
Załącznik 14
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura przestrzegania zasad ochrony w pracowni informatycznej,
techniki, innych
- Uczniowie bezpośrednio po wejściu do sali /pracowni dezynfekują ręce.
- Uczniowie zajmują swoje miejsce do nauki, nie chodzą po sali bez koniecznej potrzeby.
- Po zakończonych zajęciach, każdy uczeń dokonuje dezynfekcji klawiatury, pulpitu, pomocy dydaktycznej za pomocą papieru jednorazowego i przy użyciu środka dezynfekcyjnego
- Materiały do dezynfekcji wyrzucane są do kosza z pokrywą.
- Po zakończonej dezynfekcji, uczniowie dezynfekują ręce.
Załącznik 15
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedury zapewnienia bezpieczeństwa na pływalni
W związku z panującą epidemią wprowadziliśmy konieczne zmiany w korzystaniu z naszych usług:
- Pływalnia jest czynna od godziny 6.00 do godziny 21.45.
- Do odwołania wyłączone z użytkowania będą:
- sauna Infrared.
- Pozostawiamy otwarte drzwi wejściowe przez cały czas działania obiektu.
- Zainstalowaliśmy dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk przy wejściu na obiekt
oraz w przebieralniach. Obowiązuje nakaz dezynfekcji rąk przy wejściu i wyjściu z pływalni.- Stały obowiązek zasłaniania ust i nosa na terenie obiektu, nie dotyczy osób przebywających na hali basenowej.
- Pracownik ma prawo odmówić wejścia na obiekt osobie, która nie stosuje się do obowiązku zasłaniania nosa i ust w wyznaczonych strefach.
- Obsługa zaopatrzona została w dodatkowe środki ochrony osobistej.
- Zaznaczyliśmy wymagane odległości na podłodze przed kasą oraz przy bufecie.
- Bezpośrednio przed kasą może przebywać wyłącznie 1 osoba lub rodzina. Wyjątek stanowi osoba niepełnoletnia lub niepełnosprawna, które wymagają opiekuna.
- Na całym obiekcie obowiązuje dystans społeczny.
- Zachęcamy wszystkich klientów do płatności bezgotówkowych.
- Prowadzimy dezynfekcję transponderów i szafek po każdym użytkowniku.
- Z pływalni nie będą mogły korzystać osoby z objawami jakiejkolwiek ostrej infekcji, przede wszystkim dróg oddechowych, gorączką. Pracownik pływalni ma prawo nie wpuścić na obiekt osoby z wyżej wymienionymi objawami.
- Na czas obostrzeń nie funkcjonuje poczekalnia, by nie zachęcać nikogo do dłuższego przebywania na terenie obiektu.
- Przy wejściu na zjeżdżalnię trójspiralną należy zachować dystans społeczny.
- W strefie saun obowiązuje zachowanie dystansu społecznego.
- W strefie saun uruchomiona jest sauna fińska, sauna parowa, grzana ława oraz cebrzyki z zimną wodą.
- Dokonujemy regularnej dezynfekcji powierzchni wspólnych.
- W przypadku regulacji nieujętych niniejszymi zasadami, obowiązują zapisy dotychczasowych regulaminów Krytej Pływalni „Naquarius” oraz poleceń porządkowych.
Załącznik 16
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
Procedura przestrzegania zasad ochrony w czasie zajęć rewalidacyjnych
i specjalistycznych.
- Uczniowie bezpośrednio po wejściu do sali /pracowni dezynfekują ręce.
- Uczniowie zajmują swoje miejsce przeznaczone do prowadzenia zajęć, nie chodzą po sali bez koniecznej potrzeby.
- Po zakończonych zajęciach, nauczyciel przeprowadza dezynfekcję pomocy wykorzystywanych na zajęciach i wietrzy salę.
- Materiały do dezynfekcji wyrzucane są do kosza z pokrywą.
- Przed wyjściem z sali, uczniowie dezynfekują ręce.
- Zaleca się, by dziecko uczęszczające na zajęcie logopedyczne było wyposażone przez rodziców w przyłbicę
Załącznik 17
do Zarządzenia Dyrektora Nr 1
z dnia 27.08. 2020 r.
WARIANT „B” i „C”
Organizacja, zasady, procedury
W przypadku całkowitego zawieszenia funkcjonowania szkoły obowiązują te same przepisy. Słowo „hybrydowe” zamieniamy na „czasowe pełne ograniczenia funkcjonowania szkoły” (WARIANT "C")
- Propozycje rozwiązań organizacyjnych w szkole w kształceniu w wariancie „B” i „C”
Zakres częściowego ograniczenia funkcjonowania szkoły będzie zależał od stanu chorobowego lub stopnia zagrożenia w rejonie/określonej kolorowej strefy.
I wariant
ü część klas uczęszcza do szkoły, zaś w pozostałych prowadzone jest zdalne nauczanie;
ü w szkole odbywają się zajęcia rewalidacyjne i zajęcia specjalistyczne ustalone
w IPET-ach lub ze wskazań w opiniach;
ü wszelkie kółka zainteresowań i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze ulegają zawieszeniu;
ü lekcje i zajęcia odbywają się zgodnie z rozkładem lekcji z początku roku szkolnego;
ü wszyscy nauczyciele pozostają w budynku szkolnym i za pomocą szkolnego łącza internetowego prowadzone są zajęcia zdalne.
II wariant
ü w poniedziałek i wtorek do szkoły uczęszczają uczniowie klas I – V, a pozostałe klasy mają zdalne nauczanie;
ü środa jest całkowitym dniem zdalnego nauczania – gruntowna dezynfekcja;
ü nie planujemy zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej na środę;
ü w czwartek i piątek do szkoły uczęszczają uczniowie klas VI- VIII, a pozostałe klasy mają zdalne nauczanie;
ü lekcje i zajęcia odbywają się zgodnie z rozkładem lekcji z początku roku szkolnego;
ü miejsce pracy nauczyciela może zależeć od tego, w jakich klasach ma zajęcia.
III wariant
ü inne rozwiązania w zależności od zaistniałej sytuacji
Regulamin organizacji pracy szkoły w systemie hybrydowym
§ 1.
Postanowienia ogólne
- 1. Regulamin organizacji pracy w systemie hybrydowym (mieszanym) określa formy i sposób realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego w Szkole Podstawowej w okresie częściowego ograniczenia jej funkcjonowania ze względu na zwiększone ryzyko zagrożenia uczniów i pracowników zakażeniem Covid-19.
- 2. Częściowe zawieszenie funkcjonowania szkoły zostało podjęte przez Dyrektora po uzyskaniu zgody organu prowadzącego i pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nakle nad Notecią.
- 3. Regulamin obowiązuje całą społeczność szkolną i wszystkich pracowników zatrudnionych w Szkole Podstawowej nr 2 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Nakle nad Notecią
- 4. Za organizację realizacji zadań szkoły, w tym zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań, w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły odpowiada Dyrektor szkoły.
§ 2.
Zasady organizacji pracy szkoły
- 1. W okresie nauczania zdalnego organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego wygląda następująco:
1) w części klas zajęcia dydaktyczne są prowadzone w szkole, zgodnie z planem lekcji. Zajęcia odbywają się w salach przydzielonych na dzień 1 września;
2) świetlica szkolna funkcjonuje bez zmian;
3) uczniowie wyznaczonych klas odbywają zajęcia w formie stacjonarnej, zgodnie z rozkładem lekcji obowiązującym na dzień 1 września 2020 r.;
4) uczniowie pozostałych klas odbywają zajęcia w formie zdalnej (nauka na odległość);
5) zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne prowadzone są w szkole, zgodnie z planem, z zachowaniem procedur bezpieczeństwa i reżimu sanitarnego;
6) z posiłku w stołówce korzystają uczniowie klas będących w danym dniu w szkole
7) biblioteka szkolna jest czynna;
8) uczniów i pracowników szkoły przebywających na terenie placówki obowiązuje reżim sanitarny i obowiązek przestrzegania wdrożonych procedur bezpieczeństwa;
9) praca specjalistów i pedagoga szkolnego pozostaje bez zmian;
10) uczniowie odbywający naukę na odległość mają prawo do korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zdalnej.
11) w przypadku zaistnienia potrzeby konsultacji z nauczycielami wychowawcy klas przekażą uczniom ustalone godziny dyżurów i formy kontaktu. Dopuszcza się możliwość prowadzenia konsultacji na ternie szkoły, po wcześniejszym ustaleniu daty i terminu
z nauczycielem;
§ 3.
Nauczanie zdalne i zasady jego prowadzenia
- W okresie częściowego czasowego ograniczenia funkcjonowania Szkoły wprowadza się formę kształcenia na odległość.
- Podstawową platformą komunikacyjną nauczycieli z uczniami i rodzicami jest Dziennik elektroniczny, Zoom i Classroom.
- Na platformie edukacyjnej założone są indywidualne konta nauczycieli, uczniów i rodziców.
- Szkoła realizując kształcenie na odległość wykorzystuje również inne platformy internetowe, m. in:
8) www.quizlet.com
9) Youtube , blogi, inne
- Z platform internetowych korzystają:
1) uczniowie;
2) nauczyciele.
- Nauczyciele na w/w platformach:
1) prowadzą lekcje online (lekcja nie może trwać dłużej niż 30 minut);
2) zamieszczają i wykorzystują nagrania z przygotowanymi materiałami edukacyjnymi,
3) zamieszczać i wykorzystywać prezentacje;
4) zamieszczać i wykorzystywać linki do innych stron internetowych z materiałami edukacyjnymi;
5) zamieszczać i wykorzystywać zadania, ćwiczenia, karty pracy do wykonania dla ucznia.
- Do zajęć prowadzonych przez nauczyciela bezpośrednio z uczniami z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zalicza się:
1) prowadzenie zajęć online;
2) rozmowy telefoniczne z uczniami;
3) rozmowy z uczniami na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym;
4) prowadzenie korespondencji mailowej lub za pośrednictwem innych dostępnych form
komunikowania się na odległość;
5) prowadzenie konsultacji w czasie zajęć wyznaczonych w tygodniowym planie godzin.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to aktywność nauczyciela i ucznia, która może odbywać się z użyciem monitorów ekranowych, ale także bez ich użycia – w formie ustalonej przez dyrektora szkoły w porozumieniu
z nauczycielami danej szkoły i po poinformowaniu rodziców dziecka (ucznia) o sposobie realizacji zajęć. - Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności:
1) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicami, w formach określonych
w pkt 8;
2) przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dającym podstawę do oceny pracy ucznia;
3) przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ucznia w domu przez dziecko lub ucznia w domu – w przypadku uczniów objętych edukacją wczesnoszkolną, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi oraz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
- Zasady przekazywania uczniowi materiałów edukacyjnych w przypadku, gdy uczeń nie ma dostępu do odpowiedniej platformy:
1) każdy wychowawca klasy dokonuje sprawdzenia dostępności uczniów do narzędzi wykorzystywanych w edukacji zdalnej (laptop, zestaw komputerowy, tablet, iPhone) oraz przekazuje zgromadzone informacje wychowawcom i na skrzynkę mailową dyrektora szkoły;
2) w przypadku, kiedy uczeń nie ma dostępu, wychowawca informuje o tym fakcie nauczycieli uczących w danej klasie, którzy są zobowiązani do przygotowania
w ciągu dwóch dni materiałów edukacyjnych i ich przesłania do sekretariatu;
3) pracownik sekretariatu drukuje materiały, które może odebrać rodzic/prawny opiekun;
4) w szczególnych przypadkach dopuszcza się wysłanie materiałów pocztą;
- Uczeń lub jego rodzice nieposiadającego sprzętu do zdalnej nauki ma prawo wystąpić do dyrektora szkoły o jego użyczenie na zasadach określonych przez dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły użycza sprzęt na podstawie umowy użyczenia. Wzór umowy użyczenia znajduje się na stronie www.
§ 4.
Formy współpracy dyrektora z nauczycielami i koordynowanie przez niego współpracy z uczniami i rodzicami.
- Współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami koordynuje Dyrektor i Wicedyrektorzy Szkoły.
- Problemy zgłaszane nauczycielom przez uczniów i rodziców w trybie pilnym mają być przekazywane Dyrektorowi Szkoły.
- Nauczyciel zobowiązany jest do regularnego odczytywania wiadomości wysyłanych przez Dyrektora poprzez e-dziennik, maila, wiadomość sms oraz poprzez komunikatory internetowe i w razie potrzeby bezzwłoczne udzielenia odpowiedzi na informacje.
- Nauczyciel pracując zdalnie jest w stałej gotowości do pracy i w każdej chwili może zostać wezwany przez Dyrektora do szkoły.
- Rady Pedagogiczne są przeprowadzane w formie stacjonarnej lub online.
- Wychowawca czuwa nad prawidłową dostępnością uczniów do zamieszczanych przez nauczycieli materiałów i utrzymuje stały kontakt z uczniami i rodzicami ze swojej klasy.
O każdym zgłaszanym przez rodziców i uczniów problemie powinien bezzwłocznie zawiadomić dyrektora szkoły.
- Dyrektor Szkoły wskazuje przydział nauczycieli biblioteki, świetlicy, do zespołu nauczycielskiego, który tworzy wraz z nauczycielem edukacji przedmiotowej lub wychowawcą. Współpracę koordynuje nauczyciel wiodący.
§ 5.
Zasady ustalania tygodniowego zakresu treści nauczania w poszczególnych oddziałach.
- 1. Dobór treści kształcenia należy dokonywać do ustalonego tygodniowego rozkładu lekcji w poszczególnych klasach oraz z uwzględnieniem przedłożonych przez nauczycieli zmian w programach nauczania.
- 2. Nauczyciel planując treści nauczania jest obowiązany uwzględnić możliwości psychofizyczne uczniów w podejmowaniu wysiłku, warunki rodzinne dziecka, zróżnicowanie zajęć w danym dniu, łączenie naprzemienne kształcenia z użyciem monitorów i bez ich użycia, ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
- 3. Zakres nauczanych treści zawartych w Planie pracy na dany tydzień wraz tematem, celami i ze źródłem pozyskania przez ucznia wiedzy, zadaniami do wykonania, niezbędnymi informacjami, nauczyciel przesyła uczniowi w zakładce „zadania domowe”, w kkl. IV – VIII po wcześniejszym ustaleniu przez Classroom jednocześnie przesyłając do wiadomości rodziców i wicedyrektorów przez zakładkę „wiadomości”. Czynności nauczyciel wykonuje zgodnie z harmonogramem.
- 4. Zakres dobranych treści e-lekcji ma uwzględniać czas jej trwania – 30 minut. Pozostała część jednostki dydaktycznej przewidziana jest na konsultacje indywidualne z uczniami i dodatkowe wyjaśnienia.
- 5. Terminy wykonania zadań nie mogą być zbyt krótkie. Wiadomości
i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane
z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów.
- 6. Zaleca się, aby instrukcje dla uczniów były proste i jasne, nieprzeładowane treściami nieistotnymi.
- 7. W komunikacji należy pamiętać o zachowaniu właściwego dystansu w relacjach uczeń-nauczyciel. Prowadzona korespondencja może stanowić część dokumentacji przebiegu nauczania.
§ 6.
Ocenianie uczniów w nauczaniu na odległość
- Ocenianie bieżące polega na wystawieniu oceny zgodnie z przyjętą skalą stopni (pozytywnych) w Szkole, z uwzględnieniem w szczególności: co uczeń zrobił dobrze, co wymaga poprawy, a także wysiłku wkładanego w wykonanie zadania przez ucznia za:
1) odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line lub w trakcie rozmów telefonicznych;
2) wypowiedzi uczniów na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym;
3) wypowiedzi uczniów w czasie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on-line;
4) wykonanych w domu zadań zleconych przez nauczyciela, przesłanych mailem lub inną drogą elektroniczną, np. w formie projektu, prezentacji, plakatu, karty pracy;
5) testy on-line udostępnione na wybranej platformie.
- Na czas weekendu nauczyciele nie zadają prac uczniom.
- Prace wykonywane przez uczniów dostosowane są do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Prace zadawane uczniom do samodzielnego wykonania w domu, które podlegają ocenie, uwzględniają warunki techniczne, takie jak dostęp ucznia do Internetu oraz jego jakość, urządzenia dostępne do zdalnej nauki oraz liczbę osób, które oprócz ucznia z nich korzystają.
- Liczba zadanych prac zależy od nauczyciela przedmiotu, mając jednak na uwadze wyeliminowanie nadmiernego obciążenia i zachowanie odpowiednich warunków higieny.
- W okresie zdalnej nauki dopuszcza się przeprowadzenie jednej pracy klasowej
z danego przedmiotu.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu.
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób – tj. za pomocą sms lub w wersji papierowej.
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na swoje ograniczone możliwości psychofizyczne, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań za pomocą sms lub w wersji papierowej.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia,
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania Szkoły przy ustalaniu oceny zachowania ucznia bierze się pod uwagę jego aktywność w nauczaniu zdalnym.
- Rodzice oraz uczniowie będą informowani o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego. Informacje mogą być przekazywane także za pomocą innych, uzgodnionych z rodzicem, dostępnych form porozumiewania się na odległość.
- Uczniowie dodatkowo otrzymują informację zwrotną o postępach w nauce oraz ocenach na bieżąco w czasie zajęć on-line oraz konsultacji w trakcie wyznaczonych
w tygodniowym planie godzin zajęć.
§ 7.
Dokumentowanie przebiegu nauczania i wychowania
- Dokumentowanie przebiegu nauczania i wychowania odbywa poprzez systematyczne rejestrowanie odbytych zajęć w dzienniku elektronicznym.
- Odnotowywanie frekwencji uczniów odbywa się na podstawie aktywności uczniów.
§ 8.
Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziców.
- Rodzic / prawny opiekun dziecka ma obowiązek stałego kontaktu z nauczycielem
w razie pojawiających się trudności w nauce lub innych przyczyn nieaktywności ucznia
w procesie dydaktycznym (brak logowania, brak aktywności w odrabianiu zadań domowych, brak odpowiedzi na maile nauczycieli, itp.).
- Rodzice uczniów klas IV - VIII czuwają nad prawidłową pracą dziecka w domu
i terminami przesyłania nauczycielowi wykonanych zadań w czasie wskazanym przez nauczyciela.
- Rodzice dzieci klas pracujących zdalnie są w kontakcie z nauczycielem wychowawcą, przekazują dzieciom treści i zadania przekazywane przez nauczyciela, wspomagają w utrwalaniu wiedzy, pozyskiwaniu nowych wiadomości z wykorzystaniem proponowanych przez nauczyciela pomocy i źródeł. Przesyłają nauczycielowi wykonane przez dziecko zadania na wskazany adres komunikacji elektronicznej.
- Nauczyciel informuje uczniów i rodziców o postępach ucznia w nauce oraz uzyskanych przez niego ocenach w dzienniku elektronicznym.
- Każdy nauczyciel prowadzi z rodzicami konsultacje dotyczące postępów ucznia (min. 1 raz w tygodniu). O formie i terminie nauczyciel informuje rodziców uczniów przez dziennik elektroniczny lub w innej dogodnej dla obu stron formie.
- Nauczyciele specjaliści będą rozpoznawać aktualną sytuację ucznia i jego funkcjonowanie w środowisku rodzinnym, kontaktując się z uczniem i jego rodzicami, opracowując plan działania pomocowego, w tym z udziałem poradni pedagogiczno – psychologicznych i innych instytucji wspomagających funkcjonowanie dziecka w szkole
i środowisku lokalnym.
- Formy i harmonogram pracy specjalistów zostaną przekazane przez dziennik elektroniczny.
- Specjaliści i wychowawcy klas, w porozumieniu z rodzicami uczniów są odpowiedzialni za udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującym prawem.
- Wszyscy nauczyciele dostosowują wymagania do potrzeb uczniów objętych w roku szkolnym 2020/2021 pomocą psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z zaleceniami poradni PPPP.
- Rodzice/ prawni opiekunowie wspomagają swoje dzieci w nauce zdalnej przez czuwanie nad prawidłowością odrabiania prac domowych, wykonywania zadań przez dzieci, kontakty z nauczycielami.
§ 9.
Postanowienia końcowe
- Niniejszy dokument stanowi informację dla nauczycieli, uczniów i rodziców o zasadach nauczania na odległość w wariancie „B” i „C”
- Wychowawcy klas przekazują rodzicom i uczniom dokument w formie pdf na indywidualne konta ucznia i rodzica w dzienniku.
- Dyrektor szkoły przekazuje drogą elektroniczna dokument w postaci pdf nauczycielom szkoły w celu zapoznania się i przestrzegania.
- Obowiązuje całkowity zakaz nagrywania zajęć lekcyjnych, konsultacji i spotkań prowadzonych w ramach kształcenia online.
- Zobowiązuje się uczestników zdalnego nauczania do przestrzegania etykiety językowej i zachowanie kultury w komunikacji z nauczycielami.
- Wszelkie uwagi, wnioski o organizacji i przebiegu zdalnego nauczania kierować należy z zachowaniem drogi służbowej.
Dyrektor Szkoły
Anna Maćkowska