Strefa rodzica
„Rodzic to pierwsza i najważniejsza postać w życiu dziecka. Masz moc kształtowania nie tylko ich zachowań, ale także ich serc.”
Mary E. DeMuth
Na nas
O szkole - Samorząd uczniowski - Regulamin i kącik ucznia,
Rada Rodziców,
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna - Pedagog szkolny, Pedagog specjalny, Psycholog, Logopeda
Zdalne nauczanie,
mLegitymacja,
Dokumenty szkolne - Wymagania na oceny, Godziny do dyspozycji uczniów i rodziców
Statut Szkoły
Biblioteka szkolna
Stołówka szkolna
Świetlica szkolna
Egzamin ósmoklasisty
Laboratoria przyszłości
Innowacyjna edukacja
Wolontariat
Ważne linki: ⇒ Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej
“Prośba dziecka”, czyli 20 przykazań dla rodziców wg Janusza Korczaka
Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.
Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję – poczucia bezpieczeństwa.
Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.
Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuje postawę głupio dorosłą.
Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.
Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.
Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.
Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. To nie ty jesteś moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga!
Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć twoją uwagę.
Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed tobą bronić i robię się głuchy.
Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.
Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.
Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w ciebie.
Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.
Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.
Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło.
Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.
Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało.
Nie bój się miłości. Nigdy.
I najważniejsze na koniec:
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”
Współpraca Rodziców ze szkołą.
"Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem
stosunku człowieka do człowieka."
- św. Jan Paweł II
RODZICE I NAUCZYCIELE powinni być dla siebie sprzymierzeńcami, którzy dążą do stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dla swoich dzieci i wychowanków. Współpraca nauczyciela i rodziców musi opierać się na wzajemnym szacunku, świadomości roli, jaką sprawuje rodzic nad swoim dzieckiem oraz roli nauczyciela, któremu je powierza. Obie strony muszą traktować siebie partnersko, podchodzić z zaufaniem i życzliwością. Nauczyciel powinien sobie uświadomić, że to rodzic jest najważniejszą osobą w życiu dziecka a on jedynie wspiera rodzica w prawidłowym rozwoju jego pociechy.
Aby uczestnictwo rodziców w życiu szkoły było coraz większe, należy ich włączać w sprawy życia naszej placówki. Rodzice powinni brać aktywny udział w procesie jej rozwoju. Mogą oni dostrzec takie sprawy, które wymykają się spod kontroli nauczycieli, a które są ważne dla szkoły. Dlatego pozwalamy rodzicom na wyrażanie ich opinii i oczekiwań wobec szkoły. Przeprowadzamy m. in. ankiety, rozmowy, tak, aby czuli się potrzebni i docenieni. Zachęcamy rodziców do działań na rzecz szkoły. By rodzice rzeczywiście wpływali na życie szkoły, stworzyliśmy im odpowiednie warunki zachęty. Do najważniejszych z nich zaliczamy:
- Szkoła przekazuje rodzicom informacje o placówce, jej rozwoju, realizowanych przedsięwzięciach wpływających na jakość kształcenia i bezpieczeństwo dzieci,
- Szkoła zachęca rodziców do współpracy w zakresie m.in.: prezentacji efektów swoich zainteresowań np. organizacja wystawy swoich prac, prezentacji specyfiki wykonywanego zawodu w formie spotkań edukacyjnych dla dziećmi, współorganizacja wycieczek szkolnych
- Szkoła zachęca rodziców do współorganizacji i udziału w różnorodnych imprezach szkolnych,
- Szkoła zaprasza rodziców na spotkania z wychowawcą i indywidualne konsultacje z nauczycielami i specjalistami,
- Szkoła prowadzi sondaże, wywiady w celu zebrania informacji, jak rodzice postrzegają szkołę, jakie są oczekiwania rodziców co do współpracy na gruncie dom-szkoła,
- Szkoła nagradza zasłużonych rodziców w formie pisemnych podziękowań za zaangażowanie w życie społeczności szkolnej.
Rodzice są informowani o zmianach zachodzących w szkole, a osoby chętne mają możliwość aktywnego uczestniczenia w nich. Udzielanie się rodziców w pracach na rzecz szkoły jest zjawiskiem bardzo dla nas pożądanym. W czasie, gdy borykamy się z brakiem funduszy, pomoc naszych rodziców jest bardzo cenna. W zakresie dydaktycznym rodzice mogą uczestniczyć w wyposażaniu sal
w pomoce dydaktyczne, pomagać nauczycielom w własnoręcznym wykonywaniu niektórych pomocy, jak również mogą oferować pomoc materialną. Ponad to rodzice mogą czynnie uczestniczyć w remontach, naprawach urządzeń szkolnych oraz sprzętu (krzesła, stoliki i tym podobne), pomagać w przygotowywaniu dekoracji na festyny szkoły, czy szyć stroje na dziecięce akademie.
Dużą rolę odgrywają rodzice w zakresie spraw wychowawczych i opiekuńczych. Rodzice pomagają wychowawcom w organizowaniu różnego rodzaju uroczystości klasowych i szkolnych (dekorowanie sal, przygotowanie pomieszczeń, rekwizytów i tym podobne), służą swoją pomocą w organizowaniu wycieczek, wyjść do kina, teatru. Pomoc w dziedzinie kultury i sportu polega na organizowaniu i inicjowaniu zabaw, imprez sportowych i dobroczynnych, konkursów np. "Superklasy" i włączanie się w konkursy i akcje, które inicjuje Samorząd Uczniowski naszej szkoły.
Nauczyciele zabiegają o włączenie się rodziców do prac na rzecz szkoły poprzez m. in. ukazanie korzyści z tym związanych. Dużą rolę odgrywa również dyrektor, który na różnego rodzaju spotkaniach z rodzicami apeluje o ich pomoc, zachęca do prac na rzecz szkoły, pamięta o podziękowaniu za dotychczasowe, uświadamia rodziców, że pracując dla szkoły pracują dla dobra swoich dzieci.
Ogólnie można zauważyć, że udział rodziców w pracach dla szkoły jest coraz częstszy i autentyczny, ale jednak niewystarczający. Przyczyny tego zjawiska są różne. Rodzice tłumaczą się związanym z sytuacją zawodową brakiem czasu. Obecnie obserwuje się wzrost troski rodziców o zabezpieczenie materialne bytu dziecka, zmniejsza się natomiast ich zainteresowanie sferą potrzeb i doznań psychicznych. Gdy oboje rodzice pracują, często opiekę nad dzieckiem do godzin popołudniowych przejmuje szkoła (świetlica), a rodzice, wracając późnym popołudniem do domu, tłumaczą, że nie mogli zdążyć z pracami i zajęciami domowymi, nie mają czasu na przypilnowanie swoich pociech, aby odrobiły zadanie czy też nauczyły się lekcji. Rodzice często nie poczuwają się do obowiązku pomagania szkole, ale nauczyciele wychodzą im często na przeciw organizując zajęcia pozalekcyjne dla uczniów i przejmując część rodzicielskich obowiązków.
Czas poświęcony szkole przez rodziców i ich praca na rzecz szkoły są zauważone i bardzo doceniane. Najbardziej zaangażowani rodzice są nagradzani przez nauczycieli i dyrekcję w bezpośredniej rozmowie z zainteresowanym lub w czasie uroczystych akademii i uroczystości szkolnych. Naszym zwyczajem jest wręczanie listów gratulacyjnych i podziękowań dla oddanych szkole rodziców w czasie akademii zakończenia roku szkolnego. Oddzielnym wyróżnieniem jest wpisanie nazwiska zasłużonego rodzica do kroniki szkolnej.
LITERATURA:
1. M. Mendel: Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007.
2. M. Whalley i Zespół Pen Green Centre: Jak włączyć rodziców do nauki dzieci? WSiP, Warszawa 2008.
3. A. Klim-Klimaszewska: Pedagogika przedszkolna. Polski Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005.
4. M. Łobocki: Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Nasza Księgarnia, Warszawa 1985.
5. R. Fisher: Lepszy start. Zapewnij swemu dziecku lepszy start. Rebis, Poznań 2002.
6. M. Przetacznik-Gierowska, Z. Włodarski: Psychologia wychowawcza. PWN, Warszawa 1998.
Katalog praw i obowiązków Rodziców
Dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską, ponieważ nie jest zdolne do samodzielnego prowadzenia swoich spraw. Z tego względu wymaga pomocy i ochrony ze strony osób dorosłych. Taką pomoc i ochronę zarazem ma dziecku gwarantować przysługująca rodzicom władza rodzicielska.
Władza rodzicielska to prawa i obowiązki rodziców względem dziecka.
Rodzice mają prawo do:
-
- Wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami, biorąc pod uwagę stopień dojrzałości dziecka oraz wolność jego sumienia i wyznania a także jego przekonania.
- Informacji o zasadach oceniania wewnątrzszkolnego, a w szczególności o: wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen, przewidywana sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, warunkach i trybie podwyższenia semestralnej i rocznej oceny klasyfikacyjnej, warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania.
- Informacji na temat pomocy psychologiczno- pedagogicznej przysługującej dziecku.
- Wyrażenia zgody na objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, zajęciami specjalistycznymi oraz nauką w klasie terapeutycznej.
- Znajomości i opiniowania programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły.
- Wglądu w dokumenty dotyczące działalności szkoły (statut, WSO)
- Uzyskiwania bieżącej, rzetelnej informacji o postępach, trudnościach w nauce i ich przyczynach, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach swoich dzieci.
Obowiązki rodziców wynikające z Ustawy o systemie oświaty:
-
- Dopełnienie czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły.
- Zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne.
- Zapewnienie dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć szkolnych.
- Zapewnienie dziecku realizującemu obowiązek szkolny poza szkołą, warunków nauki określonych w zezwoleniu.
- Powiadamianie organów gminy o formie spełniania obowiązku szkolnego.
Obowiązki rodziców wynikające z Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego:
-
- Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich.
- Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań.
- Rodzice mają obowiązek poświęcać czas i uwagę swoim dzieciom tak, aby wzmocnić wysiłki szkoły skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania i wychowania.
Władza rodzicielska uznając zasadę autonomii i prymatu rodziny, Konstytucja RP dopuszcza możliwość ingerencji w sferę, władzy rodzicielskiej (art. 48 ust 2). Także „Konwencja o Prawach Dziecka”, akcentująca autonomię rodziny, dopuszcza możliwość ingerencji w jej strukturę w celu zapobieżenia niekorzystnej dla dziecka sytuacji (art. 9 ust. l),a w przypadkach uzasadnionych poprzez odseparowanie dziecka od rodziny (art. 20).
Zgodnie z treścią przepisów kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, rodzice sprawują władzę rodzicielską nad dzieckiem, a dziecko winne jest im posłuszeństwo. Władzę rodzicielską powinni oni jednak sprawować zgodnie z dobrem swojego dziecka, uwzględniając w swoich decyzjach stopień jego dojrzałości.
Granicę władzy rodzicielskiej wyznacza dobro dziecka.
Właściwie rozumiane dobro dziecka wymaga od rodziców osobistego oddziaływania na dzieci własnym przykładem i autorytetem. To także okazywanie dziecku zainteresowania i poświęcenia, służenie pomocą i radą, sprawowanie osobistej opieki i nadzoru, sprawiedliwe traktowanie.
Wykonywanie władzy rodzicielskiej
Dziecko pozostaje aż do pełnoletniości pod wpływem władzy rodzicielskiej (art. 92 kro).Przy braku jednolitej definicji uważa się, że władza rodzicielska to ogół obowiązków rodziców względem dziecka w celu należytego wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz wychowania i kierowania dzieckiem. Składnikiem władzy rodzicielskiej są także uprawnienia rodziców.
Wychowanie dziecka to kształtowanie jego osobowości, postaw emocjonalnych i systemu wartości. To także wyposażenie dziecka w umiejętności współżycia społecznego, kształtowanie poczucia obowiązków i odpowiedzialności oraz szeregu innych cech potrzebnych w prawidłowym funkcjonowaniu osobniczym i społecznym.
Wachlarz oddziaływań wychowawczych rodziców obejmuje:
-
- oddziaływania fizyczne, takie jak: dbałość o zdrowie, życie, sprawność fizyczną dziecka, wypoczynek, odpowiednie warunki mieszkaniowe, ubranie i wyżywienie,
- oddziaływania duchowe: wpajanie dziecku zasad moralnych, zasad współżycia społecznego, kształtowanie charakteru i nawyków.
Kierowanie dzieckiem to podejmowanie odpowiedzialnych decyzji, m.in. w sprawach obywatelstwa dziecka, zmiany imienia i nazwiska, określenia miejsca pobytu, sposobu leczenia, światopoglądu, wyboru kierunku edukacji, sposobu wychowania, rozwoju zainteresowań, wyjazdów zagranicę, regulowanie oraz nadzorowanie trybu życia dziecka, w tym ochrona dziecka przed zagrożeniami i demoralizacją. W swoich decyzjach wobec dzieci rodzice powinni kierować się przede wszystkim podstawowym kryterium dobra dziecka i zgodności z interesem społecznym. Swoją pieczę nad dzieckiem rodzice powinni sprawować z należytą starannością.
Nienależyte wykonywanie władzy rodzicielskiej skutkuje ingerencją sądu rodzinnego i opiekuńczego, który w zależności od stopnia zagrożenia dobra dziecka może wydać stosowne zarządzenie, m. in.:
-
- zobowiązać rodziców do określonego zachowania,
- poddać wykonywanie władzy rodzicielskiej nadzorowi kuratora sądowego,
- ograniczyć władzę rodzicielską,
- zawiesić ją,
- pozbawić władzy rodzicielskiej,
- pozbawić rodziców osobistej styczności z dzieckiem (art. 109 KR).
Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodziców
Prawa i obowiązki rodziców w Europie
- Rodzice mają prawo do wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej. Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w duchu odpowiedzialności za siebie i za cały ludzki świat.
- Rodzice mają prawo do uznania ich prymatu jako "pierwszych nauczycieli" swoich dzieci. Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich.
- Rodzice mają prawo do pełnego dostępu do formalnego systemu edukacji dla swoich dzieci z uwzględnieniem ich potrzeb, możliwości i osiągnięć. Rodzice mają obowiązek zaangażowania się jako partnerzy w nauczaniu ich dzieci w szkole.
-
- Rodzice mają prawo dostępu do wszelkich informacji o instytucjach oświatowych, które mogą dotyczyć ich dzieci. Rodzice mają obowiązek przekazywania wszelkich informacji szkołom, do których uczęszczają ich dzieci, informacji dotyczących możliwości osiągnięcia wspólnych, (tj. domu i szkoły) celów edukacyjnych.
- Rodzice mają prawo wyboru takiej drogi edukacji dla swoich dzieci, która jest najbliższa ich przekonaniom i wartościom uznawanym za najważniejsze dla rozwoju ich dzieci. Rodzice mają obowiązek dokonania świadomego wyboru drogi edukacyjnej, jaką ich dzieci powinny zmierzać.
- Rodzice mają prawo domagania się od formalnego system edukacji tego, aby ich dzieci osiągnęły wiedzę duchową i kulturową. Rodzice maj ą obowiązek wychowywać swoje dzieci w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań.
- Rodzice mają prawo wpływać na politykę oświatową realizowaną w szkołach ich dzieci. Rodzice mają obowiązek osobiście włączać się w życie szkół ich dzieci i stanowić istotną część społeczności lokalnej.
- Rodzice i ich stowarzyszenia mają prawo wydawania opinii i przeprowadzania konsultacji z władzami odpowiedzialnymi za edukację na wszystkich poziomach ich struktur. Rodzice mają obowiązek tworzyć demokratyczne, reprezentatywne organizacje na wszystkich poziomach. Organizacje te będą reprezentowały rodziców i ich interesy.
- Rodzice mają prawo do pomocy materialnej ze strony władz publicznych, eliminującej wszelkie bariery finansowe, które mogłyby utrudnić dostęp ich dzieci do edukacji. Rodzice mają obowiązek poświęcać swój czas i uwagę swoim dzieciom i ich szkołom, tak aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania.
- Rodzice mają prawo żądać od odpowiedzialnych władz publicznych wysokiej jakości usługi edukacyjnej. Rodzice mają obowiązek poznać siebie nawzajem, współpracować ze sobą i doskonalić swoje umiejętności "pierwszych nauczycieli" i partnerów w kontakcie: szkoła-dom.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Nakle nad Notecią
ul. Dąbrowskiego 46, 89-100 Nakło Nad Notecią
Godziny urzędowania: poniedziałek-piątek: 7:30 - 15:30
Sekretariat PCPR: tel. 52 325 17 20
Działania podejmowane PCPR mają na celu poprawę funkcjonowania rodziny, zapobieganie sytuacjom kryzysowym i dysfunkcjonalności rodzin oraz wszechstronną pomoc osobom niepełnosprawnym.
Punkt Interwencji Kryzysowej
przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Nakle nad Notecią
świadczy bezpłatną pomoc specjalistów:
- Psycholog: wtorek 7:30-17:30
- Prawnik: wtorek 13:00 - 17:00, czwartek 13:00 - 17:00
- Terapeuta (Nakło nad Notecią, ul. Jackowskiego 4 pokój nr 1): czwartek 15:30 - 20:30,
piątek 8:00 - 13:00
Numer tel. do Pani Eweliny Ciszewskiej w celu umówienia spotkania 536-928-218 lub 730-924-517
Punkt Konsultacyjny dla młodzieży
W Nakle nad Notecią
Ul. Ks. Piotra Skargi 2 (dawna siedziba MGOPS)
Bezpłatne konsultacje dla rodziców, dzieci i młodzieży, które przejawiają zachowania demoralizujące, w tym różnego rodzaju uzależnienia.
Punkt czynny w czwartki w godzinach 15:00-19:00
Tel. 501-347-033
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Nakle nad Notecią
ul. Dąbrowskiego 46, 89-100 Nakło nad Notecią
Sekretariat czynny od poniedziałku do piątku, w godz. 7:30 -15:30
tel. tel. (0-52) 386-51-50, tel. kom. 510 091 705, tel. kom. Dyrektor Poradni: 502 119 142
Poradnia oferuje pomoc w zakresie diagnozy, doradztwa, profilaktyki oraz terapii, która adresowana jest do dzieci, rodziców i nauczycieli szkół, przedszkoli oraz placówek oświatowych z terenu powiatu nakielskiego oraz do dzieci nieobjętych formami wychowania przedszkolnego zamieszkujących powiat nakielski.
Korzystanie z pomocy Poradni jest dobrowolne i bezpłatne.
Poradnia zapewnia prawo do anonimowości i zachowania tajemnicy.
Przyjęcie do Poradni następuje po pisemnym zgłoszeniu przez rodzica (prawnego opiekuna dziecka, osoby/placówki sprawującej pieczę zastępczą) – druki dostępne na stronie internetowej PPPP, w sekretariacie poradni, a także w sekretariacie szkoły oraz u psychologa i pedagoga szkolnego.
Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Nakle nad Notecią
ul. Gimnazjalna 10
89-100 Nakło nad Notecią
e-mail: sekretariat@mgops.naklo.pl
Sekretariat
pok. 13 - tel./fax 52 386 08 14, tel. 530 818 864
Nakielski Ośrodek Terapii Uzależnień „Koliber”
Ul. M. Drzymały 1, 89-100 Nakło nad Notecią
Tel. 52 304-50-06
Ośrodek świadczy pomoc osobom borykającym się z problemem uzależnienia:
- Terapia uzależnień (nadużywanie alkoholu, narkomania, lekomania, hazard)
- Terapia DDA - w formie psychoterapii indywidualnej lub grupowej dla dorosłych osób, które pochodzą z domu, w którym ktoś z rodziców nadmiernie pił alkohol
- Terapia współuzależnienia – w formie psychoterapii indywidualnej lub grupowej mającej na celu nauczyć jak postępować z osobą pijącą w rodzinie. Możliwość konsultacji z lekarzem psychiatrą.
Punkty konsultacyjno-terapeutyczne dla osób uzależnionych i ich rodzin:
Mrocza - w środy od 8:30 do 12:30 w budynku Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przy ul. Łąkowej 7
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
w Nakle nad Notecią
Ul. Mickiewicza 11, 89-100 Nakło nad Notecią
Sekretariat: tel. 52 386 00 03
Szkoła współpracuje z Powiatową Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną promując zdrowy styl życia wśród dzieci i ich rodziców oraz realizując programy propagujące m.in.:
• prawidłowe odżywianie
• aktywność fizyczną
• higiena rąk/profilaktykę chorób zakaźnych
• promieniowanie słoneczne
• rodzaje dymów oraz ich unikanie (szczególnie papierosowego)